Bir Geri Bir Düz: Craftcore

Modadaki zanaat trendinin neden her zamankinden daha fazla gündemde olduğunu hiç merak ettiniz mi? Olimpiyat altın madalyalı İngiliz atlamacı Tom Daley, Tokyo Olimpiyatları’nda örgü örerken görüldüğünde, zor zamanlarda daha iyi odaklanmak için zanaatı gizli bir silah olarak kullandığını açıkladı. Kısa bir süre sonra moda dünyası da kendi gizli silahını piyasaya sürdü. Modanın kült markalarından yeni nesil moda vizyonerlerine uzanan geniş bir zanaat korosu aynı anda düz tığ işi örmeye başladı. Hayatlarımız her zamankinden daha otomatik olsa da, zanaat – ya da en azından onun fikri – hayal gücümüz üzerinde yoğun bir pozitif güç sağlıyor. Geçtiğimiz birkaç sezonda podyumlarda 60’ların ve 70’lerin trendlerinde bir canlanma gördük ve el yapımı zanaat ürünlerini yeniden gündeme getirdik. Tığ, kanaviçe, patchwork, nakış, aplike ve kapitone gibi detaylar moda sahnesinde popülerlik kazanıyor ve özgür ruhlu parçalara geçmişten bir güncelleme getiriyor. Bu retro temalar moda dünyasını ele geçirdiğinde, genç nesil TikTokers, çevreye duyarlı ve tasarruflu parçalar içeren bir Kendin Yap hareketini ateşledi. Bu arada, bir zanaatkar veya zanaat odaklı moda estetiği ortaya çıktı. Adından da anlaşılacağı gibi, craftcore, zanaatın tüm katmanlarından beslenir; el yapımı veya geri dönüştürülmüş ürünlerle ilgili konulara odaklanır. WGSN stratejisti Marian Park, “Ulla Johnson gibi tasarımcılar, zanaat referansları olan parçaları koleksiyonlarına entegre etmeye ve zanaatkarlığın niteliklerini koleksiyonlarına yansıtmaya başladılar” diyerek modadaki zanaat akımının yaygınlaşmaya başladığının sinyalini veriyor. Moda da yavaşlama trendiyle bağlantı kurarak dijital çağa meydan okuyan bir neslin portrelerini çiziyor. Özellikle pandemi sonrası geri dönüşüm, yeniden satış ve onarım gibi sürdürülebilirliği temel alan yaklaşımlara sıklıkla tanık oluyoruz. Zanaat merkezinde gelişen; el boyaması baskılar, saraçlık dikişler, gösterişli aplikler ve yama teknikleri hızla yüksek modaya adapte oldu. Dijital dünyanın sürekli kendini yenilediği bir çağda zanaat her ne kadar eski kafalı bir yaklaşım olarak düşünülse de aslında oldskool, “eski iyidir” felsefesiyle gelişiyor. Fotoğraf: Bikramjit Bose Yüksek modada el işi Moda markaları, duygusal ve zanaatkar değerinin yanı sıra “el yapımının” potansiyelini daha yeni fark etti. Jonathan Anderson, 2016 yılında olağanüstü uluslararası yetenekleri kutlamak için Loewe Craft Ödülü’nü başlattığında, 175 yıllık İspanyol lüks moda evi Loewe’nin bugüne kadarki vizyonunu şekillendiren zanaat temellerinin altını çizdi. Moda evinin 2021 Sonbahar/Kış erkek giyim koleksiyonunda sıkça gördüğümüz yama detaylı kabanlar ve işlemeli örgü hırkalar, craftcore trendini vurguladı. Anderson, “Tüketicilerin artık giyimden daha fazlasını istediğini düşünüyorum” diyor. Eşsiz ama ahlaki bir bakış açısına sahip olduğunuzdan emin olmak istiyorlar. Neşeli bir vizyon ve modaya yaratıcı bir yaklaşım da günümüzde dolaylı zevk veren ender lükslerden biri” diyerek giyimde yaratıcı olmanın ve zanaatkarlığın benzersiz detaylarının arandığını vurguladı. Jonathan Anderson, Loewe için hazırladığı İlkbahar/Yaz 2022 koleksiyonu için Bangladeş’ten yerel işlemeli kırmızı ve beyaz kumaşlar ve Burkina Faso’dan elle boyanmış dokuma kumaşlar tedarik etti. Bunların yanı sıra, Loewe’nin ikonik Sepet çantaları İspanya’daki yerel zanaat atölyelerinde dokunmaktadır. Anderson, “Yaptığım işte el emeği duygusundan zevk alıyorum” diyor. Chloé, Valentino, Marni, Fendi ve Dior’un 2022 İlkbahar/Yaz podyumlarında örgü, tığ işi, yama, iğne işi, aplike, batik ve boncuk işi gibi geleneksel tekniklerin ilginç bir karışımı görüldü. Chloé, Seine kıyılarında yaptığı son koleksiyon sunumunda zanaat temelli birçok ayrıntıya değindi. markanın kreatif direktörü Gabriela Hearst; Kulağa sevimsiz gelse de bu koleksiyon aşkla ilgili. Aslında pek çok şeye duyulan aşkla ilgili: zanaat sevgisi, dostluk sevgisi, insan sevgisi” diye koleksiyonun ana temalarını özetledi. Birçok sosyal organizasyonla iş birliği yapan Chloé, Chloé Craft olarak tanımladığı Chloé Craft’ı piyasaya sürmeyi planlıyor. lüksün en ayrıcalıklı seviyesi Hearst’ün dediği gibi “Bu parçaları ancak bir insan eli yapabilir.” Chloé, İlkbahar/Yaz 2022 koleksiyonunda, Madagaskar’daki bir sosyal girişim kuruluşu olan Akanjo tarafından yapılan el yapımı tığ işi bir elbise ve önceki sezonlardan kalma kumaş şeritlerden yapılmış karmaşık düğümlü flama koşum takımına sahip bir bluz ve bir el emeği ile el işçiliğini bir kez daha kutladı. -Örme çanta tasarımı Deniz kabuğu ve makrome kolyelerin yanı sıra onları dokuyan kişinin adını taşıyan çantalar da koleksiyonda zanaatın imzası olarak yer alıyor.Moda evi, renkli tabanlı flip ile ileri dönüşüm felsefesinin altını da çiziyor. Okyanuslarda ve kumsallarda parmak arası terlik toplayan Kenyalı sivil toplum kuruluşu Ocean Sole ile işbirliği yapan Gabriela, “Aslında, tabanlara bastırılan tüm güzel pastel katmanlar bir zamanlar başka birinin parmak arası terlikleriydi” diyerek tasarımını özetliyor. Başlangıç ​​noktası Vizyon sahibi dahilerin zanaat genişlemesi olan pandemi, insanları moda seçimlerini durup düşünmeye ve sürdürülebilir uygulamaları seçmeye teşvik etti. Gezegene zarar vermeyen moda uygulamalarını aktif olarak arayan s ve binyıllar, seri üretilen ürünlerden ziyade zanaatkarlık talep etmeye başladılar. “Bu kadar çok şeyin seri üretildiği bir çağda, bunların nasıl bir araya getirilebileceğine dair bir fikir edinemiyorsunuz. Yavaş moda kahramanı, moda aktivisti ve usta Tom van Deijnen, The Visible onarım programının kurucusu Tom van Deijnen, “Öğelerin artık kendi kişilikleri yok gibi görünüyor” diyor. Yıpranmış kolej hırkalarına, 20. yüzyılın başlarından kalma Galler yün battaniyelerine ve Fransız keten masa örtülerine ikinci bir şans veren girişimci Deijnen, modanın işçiliğini öne çıkarıyor. Zanaatkarlığa yeniden ilgi duymak geçici bir heves olmayacak gibi görünüyor. Londra merkezli, çok disiplinli Toogood markasının arkasındaki kız kardeşler Erica ve Faye veya Central Saint Martins mezunu John Alexander Skelton gibi tasarımcılar, daha zihinsel bir yaklaşımla manevi kültürün düzleşmesini protesto eden giysiler yaratıyor. “Moda endüstrisi tarafından değil, endüstrinin elleriyle şekillenen moda çalışanlarını bir araya getiriyoruz” heyecan verici manifestosu altında kurulan Toogood markasının kalbinde bir zanaatkarlık kutlaması var. Toogood, zanaatkar el sanatlarından ilham alarak tasarladıkları kıyafetleri 2020 Sonbahar/Kış hazır giyim koleksiyonunda tanıttı. Metalworker ceket ve Stonemason pantolonlar, her parçanın geleneksel bir zanaattan ilham aldığı ve adlandırıldığı koleksiyondaki seçeneklerden sadece birkaçı. Faye Toogood; “Zanaatkarları, zanaatkarları ve onların sürecini kutlamak her zaman iş ahlakımın bir parçası olmuştur” diyor. Modanın zanaat katmanlarına kadar inen meraklı ve vizyon sahibi tasarımcılar, bunu yaparken de kendi yaratıcı güçlerini en küçük detaylarla çalışmaktan asla vazgeçmezler. Modada zanaat denklemlerini kurma ve kırma konusundaki başarısını kanıtlamış olan Skelton, antik ketenler ve eski tahıl çuvalları gibi geri dönüştürülmüş kumaşları kullanarak sürdürülebilir bir tasarım yaklaşımının altını çiziyor. Geleneksel el sanatlarından ilham alan giysiler yaratmak için bu malzemeleri elde boyama, aşırı yıkama ve yama yoluyla özelleştiriyor. Geleneksel el sanatlarının sevildiği Japonya’da birçok marka beklenmedik şekillerde zanaatkar bir bakış açısı kazanmaya devam ediyor. Adından da anlaşılacağı gibi, Blue Blue Japan, saf indigo boya kullanarak geleneksel Japon zanaat tekniklerini kullanır. Marka, her biri kendi karakteristik bitişine sahip giysiler yaratmak için hem batik boyama (shibori) hem de dirençli boyama (bassen) tekniklerini kullanarak indigo boyamada uzmanlaşmıştır. 1985 yılında kurulan Japon kült markası Kapital, eski Amerikan iş giysisi üretimini boro gibi Japon el sanatları ile birleştiren denim ile tanınır. Toshikiyo Hirata tarafından kurulan Kapital, geleneksel Japon tekniklerini çağdaş estetikle birleştirir. Hem antik Japonya’dan hem de yüzyıl ortası Amerika’sından ağırlıklı olarak öne çıkan silüetler ve üretim yöntemleri, markanın tasarımlarının merkezinde yer alıyor. 2016 yılında kurulan New York merkezli Bode markası, iş kıyafeti arketiplerini kapitone, patchwork, tığ işi ve aplike gibi kadın merkezli el sanatları ile birleştiriyor. Sonbahar/Kış 2021 erkek giyim koleksiyonu, Hintli zanaatkarların işlemeli kamp gömleklerinden yama merinos takım elbiselere ve tığ işi üç boyutlu üzümlerle süslenmiş kazaklara kadar uzanan bir seçkiyle modayı zanaatkar bir dokunuşla selamladı. Craftcore’un hızla yayılan bir hareket haline geldiğine dair bir kanıt, CFDA’nın 2019’un yükselen tasarımcısı olarak Emily Bode’u seçmesiydi. Tom van Deijnen’in dediği gibi: “Giydiğimiz tüm kıyafetlerin hala elle yapıldığını hatırlamanın önemli olduğunu düşünüyorum. Elbette, birçok adım artık mekanize edildi, ancak yol boyunca birçok süreç insan eli gerektiriyor. Hâlâ baştan ayağa bütün bir giysiyi yapabilecek bir makine yok.” Gerçek şu ki, Kiton gibi bazı üst düzey markalar tamamen zanaatkar bir işgücüne güvenebilirken, hızlı moda markalarının bile fabrikalarında yetenekli zanaatkarlar var. Mekanize bir pistte seri üretilen bir parça bile – en azından kısmen – el yapımı olduğunu iddia edebiliyorsa, o zaman işçiliği özel yapan nedir? Londra merkezli Story Mfg markasının kurucu ortağı Saeed Al-Rubeyi, “El işçiliği, özgün ve iyi temsil edilmiş olmak, birçok insan için biraz özgünlük demektir” diyor.Modanın bir form olduğuna inanan markanın temelleri ve geleceği sosyal aktivizm, hazırlanmış. 2021 New York Moda Haftası’nın gelecek vaat eden markalarından biri olan Dauphinette, elle çizilmiş baskılar ve ters çevrilebilir, el boncuklu çantalar içeren ilk moda sunumunda da zanaat unsurlarından yararlandı. Markanın tasarımcısı Olivia Cheng, “Tasarım düşünceme elle boyanmış parçaları ve gerçek çiçek öğelerini dahil ederek, giysilerin doğal işlevini ortadan kaldırmadan daha gerçekçi, hikaye odaklı bir giyinme tarzı elde etmeyi umuyorum” diyor. Belki de moda hiç bu kadar dijital ve seri olmamıştı. Ancak buna rağmen zanaat dokunuşunun manevi hızına yetişmesi pek mümkün değildir. İnsan elinin mahareti, moda dünyasında hipnotik etkisini devam ettirecek gibi görünüyor. El yapımı tığ işi veya el boyaması bir parçanın çekiciliğine kim gerçekten hayır diyebilir? ETİKETLER: CRAFTCORE , TREND , 2022 İLKBAHAR / YAZ , 2021-22 GÜZ / KIŞ

Add a Comment